Kā tavas un bērna attiecības ietekmē sarkasms un ironija?

Cik bieži ikdienas sarunās ar bērniem tu izmanto ironiju un sarkasmu?

Te skarba sarkasma piemērs:

– Man nolūza mašīnītei durvis.

– Palauz vēl arī otras! Varbūt cerēji, ka šitā laužot viņas paliks veselas?

Ironija parasti ir mazliet “maigāka”, it kā nevainīgs joks, kas tiek teikts kā atbilde uz bērna teikto.

Lai arī ironija izklausās labāka nekā sarkasms, tomēr ne viens, ne otrs nav labs, lai to bieži izmantotu komunikācijā ar bērnu.

Pirmkārt, līdz aptuveni 10-11 gadu vecumam bērni smadzeņu attīstības dēļ nespēj apstrādāt jūsu radošo domu lidojumu. Tādā veidā mēs bērnus nostādām neērtā, kaunpilnā situācijā.

Dažkārt viņi pasmejas līdzi, ja mēs ironizējam, jo atkārto mūsu sejas izteiksmi. Bet biežāk viņi tiek pamesti apjukumā – kas tas tikko bija?

Viņi var nopietni apsvērt arī jūsu piedāvātos rīcības variantus, kurus bijāt domājuši tikai kā joku, jo dominē konkrētā domāšana.

Otrkārt, gadījumos, kad katru reizi, kad bērns nāk pie jums un dalās ar jums savā pārdzīvojumā, jūs atbildat ar ironiju vai sarkasmu, bērns nejūtas uzklausīts, nesaņem emocionālu atbalstu.

Ar laiku bērns sāks izvēlēties, ar ko viņš pie jums nāks un ko stāstīs. Visdrīzāk, viņš stāstīs tikai to, kur spēs izturēt jokošanos.

Par pārdzīvojumiem viņš nedalīsies, jo saņemt vēl papildu emocionālu slogu apstrādāt, piemēram, sarkasmu,- tas būs par grūtu un sāpīgu.

Kad bērns saskarsies ar nopietnām grūtībām, viņš nevērsīsies pie jums.

Labi, ja kāds no tuviniekiem šo bērnam nedara un viņam ir, kam savu sāpi uzticēt.

Slikti, ja ģimenē un tuvumā tāda nav neviena.

Tur rodas šie stāsti par situācijām, kad vecāki attopas, ka bērnam ir bijušas kādas grūtības, ar kurām viņš ir centies tikt galā pats un nav stāstījis. Un parādās sakrālais jautājums: “Kādēļ tu man to neteici?”

Divi jautājumi:

1. Ja tu aizdomājies par savu komunikācijas veidu, cik daudz ikdienā tu ar bērnu sarunājies caur ironiju un sarkasmu?

2. Vai tu gribi zināt, ko tad teikt, ja nevar lietot ironiju vai sarkasmu?

P.s. Komunikācijas un kognitīvās attīstības tēmām Bērna emocionālās audzināšanas kursā katrai veltām vienu nedēļu.

Citi raksti

5 dienu pozitīvas disciplinēšanas izaicinājuma rokasgrāmata

Norādi savu vārdu un e-pasta adresi, uz kuru vēlies saņemt PDF failu ar vērtīgu informāciju par pozitīvas disciplinēšanas izaicinājumu!
* indicates required
5 dienu izaicinājums
* Pēc tam dodies uz savu e-pastu un pārliecinies, ka saņēmi apstiprinājumu ar PDF failu. Ja neredzi manu ziņu, tad meklē to vai nu mēstulēs (un tur ieķeksē, ka tā nav un nebūs mēstule) vai arī meklē to pie abonentiem vai reklāmām. Lai būtu droši, ka arī turpmāk saņemsi manas ziņas, saglabā manu e-pasta adresi kontaktos.
GDPR Cookie Consent with Real Cookie Banner